For web-designere er det blevet relativt nemt at bygge hjemmesider der tager hensyn til de forskellige web browsere som Chrome, Safari, Firefox, fordi de fleste browsere følger de samme standarder. Med e-mail er det dog lidt mere kompliceret, netop fordi vi mangler sådanne standarder.
Det skyldes bla. at der er mange forskellige e-mail klienter, samt forskellige versioner af de samme klienter, så mange brugere i dag stadig arbejder med f.eks. Outlook 2003.
I denne guide forklarer vi hvad e-mail klienter er og hvad det betyder for dig at der er så mange forskellige.
E-mail klienter
Lad os først se på hvilke e-mail klienter bliver brugt mest:
E-mail klienter | ||
Desktop klienter | Web-baserede klienter | Mobile klienter |
Outlook 2007-2013 | Gmail | Apple IOS |
Outlook 2000-2003 | Outlook.com/Hotmail | Android E-mail App |
Outlook til Mac | Yahoo! | Gmail App |
Apple Mail | AOL Mail |
Som du kan se er der tre typer klienter – desktop, web-baserede og mobile. Derudover skal man tage højde for at web-baserede klienter kan tilgås med forskellige browsere (f.eks. kan du logge på Gmail via Google Chrome, Internet Explorer, Firefox eller andre), hvilket igen har indflydelse på hvordan en e-mail ser ud.
Problemet for e-mail designere opstår, fordi hver e-mail klient fungerer anderledes og der er forskellige ting som nogle klienter kan og andre ikke.
Alle klienter er ikke ens
For at forstå det, er det nødvendigt at se lidt mere på hvordan HTML e-mail, det som de fleste virksomheder sender, virker. Når du sender en e-mail til dine modtagere, så sender du nemlig ikke bare tekst, men en streng HTML og CSS kode som skal omdannes til den faktiske e-mail. Det er opgaven af de såkaldte rendering engines, der læser koden og derefter viser indholdet af e-mailen.
Her har du en oversigt over gængse rendering engines og klienterne der bruger dem:
Rendering Engines |
|||
Webkit | Word | Trident (internet Explorer) | Gecko |
Apple Mail | Outlook 2007 -2013 | Outlook 2003 | Thunderbird (Firefox) |
Outlook til Mac 2011 | Outlook Express | ||
Android standard Apps | Windows Live Mail | ||
iPhone, iPad Mail |
Nogle rendering engines er opdateret til de nyeste standarder indenfor HTML og CSS og kan derfor vise langt de fleste elementer, mens andre har problemer med f.eks. afstande mellem elementer, skillelinjer og baggrundsbilleder.
Hvis alle klienter brugte den samme rendering engine ville der næppe opstå mange problemer, men dette er desværre ikke tilfældet. I stedet bruger de ældre Outlook versioner Internet Explorer, mens Apple Mail bruger Webkit og de nyeste versioner af Outlook falder tilbage på Word, til frustrationen for mange e-mail designere. Web-klienter bruger altid din browsers rendering engine, hvilket som regel virker fint. Læs mere om problemer der opstår i Outlook her
Resultatet af den variation blandt klienter er at det er umuligt at designe pixel-perfekte e-mails til hver eneste klient. Løsningen de allerfleste bruger lige nu, er at bruge HTML tabeller til at strukturere e-mailen og CSS til at designe den.
Det gør at e-mails generelt kan læses og se ordenlige ud i de fleste klienter, samt mobiloptimering nu har gjort det nemmere at sende e-mails, der tilpasser sig de mindre skærme af mobiltelefoner. Det har næppe gjort det perfekt, men i hvert fald en del bedre.
Hvad gør vi
Vores opgave som e-mail marketing system er i denne sammenhæng at sørge for dine e-mails ser ud som du vil have det og fungerer i alle klienter. Dertil arbejder vi løbende på at forbedre vores system og vores skabeloner, så vi tilpasser os udviklingerne i branchen.
Det er desværre umuligt at skabe e-mails der ser perfekte og ens ud i alle klienter, men vi sørger for at du får den bedst mulige og mest aktuelle løsning. Der er dog også nogle ting du kan gøre for at sikre dig dine e-mails ser ud som du vil have det. F.eks.:
Test dine e-mails før du sender
Vi anbefaler helt klart at du regulært tester dine e-mails før forsendelsen, for at opdage evt. fejl der kan opstå, ting du har glemt og for at sikre dig at dine e-mails ser ud som du vil have det.
Det kan du enten ved at oprette konti hos de forskellige klienter selv, eller ved at bruge vores Litmus Add-on, som tester din e-mail i de gængse klienter.
Så kan du sørge for at dine e-mails ser gode ud, også i Outlook.