Med Onclick-actions kan du ændre en modtagers datafelter, når modtageren klikker på et link i dit nyhedsbrev. Du kan f.eks. registrere en modtagers køn, eller du kan registrere en interesse for modtageren.
Når du indsætter et link i dit nyhedsbrev, får du mulighed for at vælge Onclick-action for linket. Du skal vælge datafeltet, hvilken action du ønsker at køre samt hvilken værdi Ubivox skal indsætte. De mulige actions er:
‘assign’
Sæt datafeltet til værdien
‘add`
Numerisk addition af værdien til værdien i datafeltet
‘subtract’
Numerisk subtraktion af værdien fra værdien i datafeltet
‘append’
Tilføj tekst til slutningen af værdien i datafeltet
‘prepend’
Tilføj tekst til starten af værdien i datafeltet
Onclick-actions kan som nævnt f.eks. benyttes til at registrere interesser for dine modtagere.
Eksempel
En kunde udsender et nyhedsbrev om vin, og han ønsker at opdele modtagerne efter om de er interesserede i franske, italienske eller spanske rødvine.
Kunden indsætter i sit nyhedsbrev tre gode tilbud på vin. Dernæst lav link på teksten under link-ikonet og sæt derefter cursor på linket. Klik på link-ikonet igen og vælg On click action.
Vælg Datafelt, Operator og værdi. Vælg værdi her henholdsvis ‘italien,’, ‘spanien,’ og ‘frankrig,’ til datafeltet ‘land’ (med kommaer og uden mellemrum. Se ‘OBS’).
Under Operator har du valgmuligheder for hvordan dine data skal listes:
En modtager læser nyhedsbrevet, klikker på linket til den spanske vin og får tilføjet ‘spanien,’ til datafeltet ‘land’. Modtageren klikker derefter på linket til den italienske vin, og nu indeholder datafeltet ‘land’ følgende: ‘spanien,italien,’.
Vores kunde udsender ugen efter et nyhedsbrev med et godt tilbud på spanske vine. I udsendelsesprocessen vælger han at segmentere på datafeltet ‘land’ og vælger at det skal indeholde ‘spanien’. Hans modtager, som tidligere har vist interesse for spanske vine, modtager nyhedsbrevet, og forhåbentlig fører det til et køb – tilbuddet er jo godt, og passer perfekt til kundens præferencer.
OBS
Vær opmærksom på at indsætte kommaer efter hver værdi, også hvis du kun indsætter et, og udlad mellemrum mellem forskellige værdier. F.eks., hvis du vil indsætte værdierne ‘spanien’ og ‘italien’, indsæt: spanien,italien,.
I vores eksempel indsætter kunden ‘spanien,’ med et komma. Årsagen er, at kommaet fungerer som adskillelse mellem de forskellige lande, som tilføjes i datafeltet. Dermed kommer datalfeltet til at fungere som en lille database over lande, og der kan segmenteres på indholdet. Det kan sammenlignes med kommaseparerede værdier, som kendes fra blandt andet Excel.
Mulighederne med Onclick-actions er næsten ubegrænsede, når du først er kommet i gang – prøv dig frem og se hvad du kan lære om dine modtagere.
Se videoeksempel på onlick her
HTML-kode for onclick-actions
Skriver du selv din HTML-kode, kan du også bruge onclick-actions. Formatet er:
<a href="http://eksempel.dk/vin-fra-spanien/" rel="land;append;spanien">
Læs om spanske vine
</a>
Altså, indsæt et rel-element i dit a-tag, og lad det indeholde tre elementer, delt med ; (semikolon). Først datafeltet du ønsker at opdatere, dernæst en action, og til slut en værdi. Har du fejl i rel-elementet, vil du kunne se det i link-kontrollen ved udsendelse.
Klik her for at læse mere om segmentering.
Klik her for at læse om at oprette datafelter.