For at kunne registrere en visning eller et klik i Ubivox, er modtageren nødt til at interagere med dit nyhedsbrev. Det betyder, at modtageren enten skal indlæse billeder, eller klikke på et link.
I GMail ser beskeden om indlæsning af billeder således ud:
Når en modtager klikker på “Display images below”, indlæses billeder, og Ubivox registrerer i samme omgang en visning af nyhedsbrevet.
Indeholder nyhedsbrevet links, og klikker modtageren på et af disse, registrerer vi en visning, hvis billeder ikke allerede er indlæst, og dernæst et klik på linket.
Åbner modtageren nyhedsbrevet igen, og er der gået mere end 30 minutter siden sidste visning blev registreret, registrerer vi en visning igen. Det er forskellen på unikke visninger og visninger – én modtager kan kun generere én unik visning, men flere visninger.
Indlæser modtageren ikke billeder, og klikker modtageren ikke på et link, kan Ubivox ikke registrere nogen interaktion, og derfor vil visningen af nyhedsbrevet ikke registreres. Det betyder, at en modtager kan læse dit indhold uden at det kan spores af Ubivox – det er vigtigt at huske det, når du planlægger opfølgende kampagner til modtagere, der ikke har åbnet før.
Teknisk forklaring
Rent teknisk sker registreringen ved, at Ubivox finder links og billeder, og udskifter stien til hver med en sti til Ubivox’ servere.
Når et billede indlæses, sendes først en forespørgsel til Ubivox’ servere, som kontrollerer om der tidligere er registreret en visning for modtageren. Er der ikke det, tælles visningen, og dernæst sendes billedet til e-mail-klienten. Er der tidligere registreret en visning, sendes billedet blot direkte.
Når en modtager klikker på et link, dirigeres modtageren først til Ubivox’ servere, som registrerer klikket og dernæst viderestiller modtageren med en 302-redirect til den endelige destination.