Sådan segmenterer du

Segmentering er en avanceret funktion, men kan give dig en stor fordel hvis du bruger den rigtig.

Her er de led du skal igennem i segmenteringsprocessen, som vi gennemgår følgende:

  1. Gå til ‘Kontakter’ → ‘Segmentering’
  2. Vælg en liste
  3. Vælg om ‘alle’ eller ‘enhver’ (kun en) af reglerne skal være opfyldt
  4. Opret et regelsæt med søgereglerne
  5. ‘Vis resultat’ for at se hvor mange modtagere passer på dine
  6. Klik ‘Gem de nuværende regler som et sæt’
  7. Opret dit nyhedsbrev og under forsendelsen gå til ‘Segmentering’ → ‘Rediger regelsæt’
  8. Vælg dit gemte regelsæt og klik ‘Benyt disse regler i forsendelse’
  9. Afsend

Hvad er segmentering

Segmentering bruges for at sende nyhedsbreve til forskellige grupper på en liste. F.eks. hvis du sælger tøj i din online shop, kan du sende et nyhedsbrev til mænd og et til kvinder, med passende tilbud om herre- og dametøj. Dermed er det bl.a. muligt at sende indhold der er mere relevant for læseren og at omtale emner og tilbud der kun er interessante for nogle specifikke læsere.

Datafelter/Modtagerdata

For at kunne gøre dette, skal du først have noget data. Du skal i ovennævnte eksempel om herre- og dametøj vide hvilke af dine modtagere er mænd og hvilke er kvinder. De fleste beder om sådan information når modtageren tilmelder sig – læs mere om datafelter.

Det er ikke kun personlig data, men også adfærd og andre faktorer der kan bruges til at fraskille nogle modtagere. F.eks. kan du sende et nyhedsbrev kun til dem der ikke har læst det sidste du sendte eller alle dem der bor omkring hovedstaden.

Sådan gør du

Når du har bestemt hvad du vil segmentere efter og har den relevante data, anbefaler vi at du opretter et regelsæt, så du i fremtiden nemt kan sende nyhedsbreve til det samme segment uden ekstra arbejde.

Du går ind under ‘Kontakter’ → ‘Segmentering’

sådan segmenter nr1

Til venstre på siden der kommer frem ser du nu dine gemte regelsæt. For at oprette et nyt kan du redigere et af dem, men vi opretter i stedet et helt nyt. Til det, klik på ‘Søgeregler’.

Sådan segmenterer du nr2

Bestem nu om du vil have at ‘alle’ eller ‘enhver’ af søgereglerne du bruger skal passe på en modtager. Vælger du ‘alle’, så skal en modtager opfylde hver af reglerne du opretter (når der står ‘og’ mellem reglerne). Vælger du ‘enhver’ er det nok at de opfylder bare en af reglerne (når der står ‘eller’ mellem reglerne). Det er relevant hvis du skal bruge flere regler. F.eks. for at sende til alle mænd der bor omkring hovedstaden skal du vælge at ‘alle’ dvs. begge disse regler (er en mand og bor i hovedstaden) skal opfyldes. Med ‘enhver’ ville du sende til alle mænd uafhængigt af lokation samt alle i hovedstadsområdet.

Så vælger du hvilken liste du vil segmentere på (husk: segmenteringsregler ændrer ikke noget på din liste – det er en måde at udtage bestemte modtagere fra listen, for en enkelt forsendelse).

Til venstre ser du en række regler du kan anvende. Med disse regler kan du bestemme hvilke kriterier en modtager skal opfylde for at modtage nyhedsbrevet. I tabellen kan du se en oversigt over hvad de forskellige søgeregler indeholder.

Datafelt Det er denne data du selv har samlet om dine modtagere, f.eks. gennem din tilmeldingsside (alder, køn, navn, postnummer, etc.) mere om datafelter
E-mail-adresse Med dette kan du vælge kun modtagere hvis e-mail-adresse indeholder eller ikke indeholder ord, navne, etc. (send kun til Gmail, kun til modtagere med en .dk adresse, etc.)
Nyhedsbrevsdata Her kan du segmentere efter hvordan modtagere har interageret med et bestemt nyhedsbrev. F.eks. kan du sende kun til dem der ikke læste dit sidste nyhedsbrev.
Tilmeldingsdato Send kun til modtagere der er tilmeldt før eller siden en bestemt dato – f.eks. kan du sige tak til loyale modtagere med et tilbud
Lister Send kun til modtagere der også er tilmeldt bestemte andre lister
Sidste aktivitet Send kun til modtagere der er enten meget eller lidt aktive – f.eks. send til dem der er stoppet med at læse dine e-mails for at ‘genoplive’ dem
Lokationer Send kun til dem der har åbnet et nyhedsbrev i et bestemt land eller region – f.eks. til alle dem fra Hovedstadsområdet, hvis du har en butiksåbning der

Vi anbefaler at du prøver dig frem – under ‘Vis resultat’ kan du altid tjekke hvor mange modtagere der passer til dine kriterier.

Når du har oprettet et regelsæt efter dine behov, kan du gemme det under knappen ‘Gem de nuværende regler som et sæt’.

Anvendelse af regelsæt

Når du så skal sende et nyhedsbrev til et bestemt segment, opretter du det i editoren som et normalt nyhedsbrev. Så begynder du afsendelsesprocessen (‘Afsend’ i ‘Nyhedsbrevsoversigt’ eller ‘Planlæg forsendelse’ i editoren) og under fanebladet ‘Segmentering’ vælger du ‘Rediger regelsæt’. Nu trækker du din gemte regel over i det grå felt som før og tjekker igen at du har gjort alt rigtigt med ‘Vis resultat’. ‘Benyt disse regler i forsendelse’ anvender det viste regelsæt.

sådan segmenter nr3

Nr.4 sådan segmenterer du

Eksempel:

Lad os sige du har en mode-webshop.

Du vil gøre to ting der kræver segmentering:

  1. Sende forskellige nyhedsbreve med dame- og herretøj
  2. Belønne loyale modtagere med et specielt tilbud

Processen for hvert nyhedsbrev er nogenlunde den samme. Du kender dit mål og skal derefter finde ud af hvilke parametre du kan bruge til at fraskille de modtagere du vil sende til.

For at sende dit nyhedsbrev kun til mænd, skal du vide hvem af dine modtagere er mænd – simpelt nok. I vores eksempel har du indsamlet den via din tilmeldingsside. Der har du oprettet et datafelt som hedder ‘Køn’ og giver valgmulighederne ‘Mand’ og ‘Kvinde’. (Alternativt kan du altid bruge OnClick i et nyhedsbrev og bede mandelige og kvindelige modtagere klikke på to forskellige links så de kan modtage det rigtige nyhedsbrev i fremtiden.)

sådan segmenter du nr5

For nu at segmentere, går du til ‘Lister & Modtagere → ‘Segmentering’ → ‘Søgeregler’. Du har kun et kriterie, så ‘alle/enhver’ giver samme resultat. Du vælger den korrekte liste du vil tage udgangspunkt fra og trækker ‘Datafelt’ fra kolonnen til venstre over i det grå felt.

Sådan segmenterer du nr6

Så vælger du i det første felt ‘Køn’, i det næste felt ‘Tekst: lig med’ og i det sidste skriver du ‘Mand’.
Med ‘Vis resultat’ ser du hvor mange modtagere har angivet de er ‘Mand’. Gem regelsættet, så er det klar til brug. Husk blot at gøre det samme for kvindelige modtagere og så at oprette to forskellige nyhedsbreve.

Sådan segmenterer du nr7

Nu, dine loyale modtagere. Loyal defineres her som nogen der har været tilmeldt i mere end to år oghar åbnet et nyhedsbrev de sidste to måneder.

Først vælger du ‘alle’, da de skal opfylde begge kriterier. Derefter trækker du først søgereglerne ‘Tilmeldingsdato’ og så ‘Sidste aktivitet’ over i det grå felt.

Under ‘Tilmeldingsdato’ vælger du ’er tilmeldt før’ og f.eks. 2013-05-01 (obs: amerikansk tidsformat). Under ‘Sidste aktivitet’ vælger du ‘Har vist et nyhedsbrev på listen’ og ‘efter’. Så indtaster du f.eks. 01.09.2015.

Sådan segmenterer du nr8

‘Vis resultat’ og ‘Gem de nuværende regler som et sæt’ så kan du anvende regelsættet for at sende en hilsen til de mest loyale af dine modtagere.

Husk
Hvis du indtaster specifikke datoer, som i det sidste eksempel, skal du oprette en ny regel hver gang eller segmentere uden at gemme dine regler, fordi det ikke drejer sig om tidsrum (indenfor den sidste måned), men faktiske datoer (f.eks. efter den 01.05.2015).

Har du yderlige spørgsmål om segmentering eller noget andet, skriv til support og vi hjælper dig gerne.

 

Updated on 19. maj 2017

Was this article helpful?

Related Articles