Google Analytics integration

Forudsætning
Denne vejledning forudsætter at I allerede har en Google Analytics-konto tilknyttet jeres website.

Det er meget simpelt at integrere Google Analystics med Ubivox, så du kan måle konverteringen på dit nyhedsbrev. Lige fra overordnet statistik på hele nyhedsbrevet, ned til specifikke links der har genereret omsætning i webshoppen m.m.

Du gør følgende for at integrere Google Analytics med Ubivox:

Klik på listenavnet fra ‘Dashboardet’.

GA 1

Vælg menuen ‘Listemenu’ → ‘Google Analytics’

GA2

Indtast jeres domæne uden www. foran, som eksemplet nedenfor.

GA3

I vil nu automatisk kunne se trafik på Google Analytics, der kommer fra et specifikt nyhedsbrev (findes med emnefelt og dato for udsendelse) der er sendt til den pågældende liste. Har I flere lister, så skal processen gentages for alle listerne.

Gruppering der automatisk fremgår i Google Analytics, med ovenstående proces:
Ubivox Nyhedsbrev (utm_medium=newsletter_ubivox)
Emnefelt + Dato (utm_source=<dato>_<emnefelt>)
Emnefelt (utm_campaign=<campaign – kan overskrives>) campaign er emnefelt med mindre den overskrives.

Specifik tagging ved hver udsendelse

Ønskes en specifik tagging af hvert nyhedsbrev, der er anderledes end ovenstående automatiske tagging, så kan dette også lade sig gøre. Dog anbefaler vi ikke at gøre det manuelt hver gang. Det er kun hvis det samme emnefelt benyttes hver gang, at det fx. kan være en fordel at differentiere på emnefeltet.

Processen foregår her specifikt på hver udsendelse, dvs. det skal gøres specifikt på det respektive nyhedsbrev.

Fra ‘Dashboardet’ klikkes i stedet for på nyhedsbrevet, her Vores standard.

GA4

Klik på ‘Rediger indstillinger’

GA5

Herunder har du mulighed for at ændre kampagnenavnet, så det navn fremgår i stedet for emnefeltet i Google Analytics.

GA6

Medium-tagging

Guiden her viser dig, hvordan du kan forbedre din brug af Google Analytics, ved hjælp af Medium feltet. Ved at bruge Medium feltet, vil du kunne se hvordan dine enkelte nyhedsbrevs-kampagner performer og hvornår de performer bedst.

1) Gå ind i dine lister, vælg den liste ud, du vil arbejde med og gå ind i ‘Listemenu’ → ‘Google Analytics’ (ligesom i starten af guiden).

GA7

2) Her finder du Medium. Dette Medium felt er knyttet til en bestemt liste, det kan fx være en liste der modtager nyhedsbrev en gang om ugen. Det er nu muligt at tagge det i Google Analytics, og vil give dig data på hvordan nyhedsbrevet bliver modtaget.

GA8

Related Articles

Leave A Comment?