1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Opbygning af nyhedsbrev
  4. Spam – Definitioner og Tips
  1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Forsendelse
  4. Spam – Definitioner og Tips

Spam – Definitioner og Tips

Selvom du sender e-mails med ærlig, engagerende indhold og tager hensigt til dine modtagere hvor du kan, vil du nok en dag støde på problemer med spamfiltre. Derfor gennemgår vi i denne guide hvad spam er, hvordan spamfiltrer virker samt hvordan du kan sørge for at dine e-mails når frem til modtagerne.

Lovgivningen

Som udgangspunkt er spam markedsføring fra en virksomhed til en person som ikke ønsker den og ikke har givet samtykke til at modtage den. Den relevante lovgivning i Danmark findes her i markedsføringslovens §6. Du kan finde selve afsnittet i markedsføringsloven her og forbrugerombudsmandens Spamvejledning her, hvor der uddybes om nøjagtigt hvilke typer mails du må sende til hvem og hvordan du sikrer dig mod at sende spam ved en fejl.

Det er en god ide at læse både selve loven og vejledningen, så det anbefaler vi at du gør.

Udover dette er der nogle ting du kan gøre for at være mere sikker på du ikke ved en fejl overtræder loven.

Tip #1: Kend og følg loven

  • Send kun til personer som har givet bedt om at få dine mails
  • Gør det tydeligt at man tilmelder sig (dvs. prøv ikke at få folk til at tilmelde sig uden de lægger mærke til det)
  • Forklar tydeligt på din tilmeldingsside, hvad man kan forvente at modtage (kun nyheder eller også tilbud?)
  • Gør det nemt at framelde sig både i nyhedsbrevet (hav altid et frameldingslink) og på hjemmesiden
  • Sælg, udlej eller køb aldrig en liste af modtagere – samtykke kan ikke overdrages til andre virksomheder og købte lister skaber aldrig gode resultater

Holder du dig til ovenstående garanterer ikke at du undgår at sende spam, men dækker nogle typiske fejl virksomheder begår. Hvor vigtigt det er at holde sig til lovgivningen og ikke at finde hurtige smutveje til flere modtagere, det kan man se ved at gå ind på forbrugerombudsmandens arkiv om afsluttede sager mht. markedsføringsloven.

Husk til også at det ikke kun er dansk lovgivning der tæller. Sender du til modtagere i andre lande, gælder disse landes lovgivning. Da det ville kræve alt for meget tid at holde sig opdateret om alle lovgivninger hvis man har modtagere fra flere lande, råder vi derfor til først og fremmest at holde sig til den danske og derudover generelt at lave ærlig markedsføring der ikke vildleder modtagere og altid giver dem mulighed at framelde sig. Det er det mange anti-spam lovgivninger prøver at bekæmpe.

Selvom du nu ved hvordan du undgår at sende spam, så kan dine mails stadig opfattes som spam af spamfiltre og af modtagerne selv.

Spamfiltre

Et spamfilter stopper din e-mail før den overhovedet når frem til modtagerens indbakke og smider den i spam-folderen i stedet. Og selvom spamfiltre konstant bliver mere avancerede, så sker det at de blokerer helt legitime e-mails som modtageren har tilmeldt sig.

Sådan virker det

For at bestemme om en e-mail skal videresendes til indbakken eller havne i spam-folderen, ser et spamfilter på en række faktorer. Finder den for mange bestemte ord (som f.eks. “Køb nu!!!”), dårlig kode (f.eks. når tekst er blevet kopieret fra Word til nyhedsbrevet) eller en række andre ting, så bliver e-mailen markeret som spam. Spamfiltre gør dog ikke deres kriterier offentlige, da det ville fortælle spammere nøjagtigt hvad de skal undgå for at få deres e-mails i indbakkerne.

Vi har dog nogle bud på hvad du kan gøre for at nå ind i indbakken.

Tip #2: Send ikke mails der ligner spam

  • Send ikke e-mails som kun består af et stort billede. Spamfiltre kan ikke læse billeder og hvis mailen kun indeholder et billede vil de tit antage at det er en virus.
  • Brug ikke for mange udtryk som “Køb nu,” “Klik her” eller “Hjælp”
  • Brug ikke overflødige !-tegn
  • Brug ikke ordet “test” i emnefeltet
  • Skriv ikke i ALL CAPS

Spamfiltre ser dog ikke kun på indholdet af din mail. De ser også på dig som afsender og på de modtagere du sender til. Det bedste du kan gøre ift. det er at holde styr på dine lister.

Tip #3: Liste-management

  1. Hvis du ikke har kontaktet en modtager/liste i seks måneder eller længere, bør du bede dem om at gentilmelde sig/bekræfte deres samtykke igen før du sender. Sender du til for mange e-mail adresser der ikke er gyldige mere, ligner det en spamudsendelse.
  2. Slet jævnligt dine inaktive modtagere – dem der ikke har åbnet et af de sidste 10 eller 15 nyhedsbreve du har sendt. Sender du til for mange inaktive modtagere kan det opfattes som et signal om at du sender spam eller andet uønsket indhold.
  3. Brug dobbelt opt-in. Altid.

Intet af det ovenstående kan sikre at et spamfilter aldrig blokerer dine mails, fejl sker altid, men det er stadig vigtigt at du vælger dit indhold bevist og holder orden i din liste.

Udover spamfiltre

Du har fået informeret samtykke af alle modtagere, din liste er renset af alle inaktive e-mails, og du har tjekket dit indhold…det ligner ikke spam. Men hvad hvis modtageren synes det gør? Med bare et klik kan de sende dig til spamfolderen. At en modtager markerer din mail som spam ved en fejl kan ikke undgås, men en faktor der typisk vil føre til spam-klager, selvom man holder sig til alle ‘reglerne’ er indhold der er for sælgende eller aggressivt eller en frameldingsknap der er alt for godt gemt.

Hold dig til ovenstående tips og læs selv lidt op om spam, så er du godt sikret mod større problemer og kan roligt sende dit næste nyhedsbrev.

Updated on 11. juli 2024

Was this article helpful?

Related Articles