Når du sender et nyhedsbrev, skal du fortælle Ubivox-platformen hvilken afsender vi skal bruge. Afsenderen består af et navn og emailadresse, og kan ses af modtageren i deres emailprogram. Det er desuden afsenderadressen modtageren kan sende svar til.
Opret en afsender
En afsender skal verificeres – det betyder, at vi skal bekræfte, at der kan sendes emails til afsenderen, før afsenderen kan tilknyttes en liste. Du opretter nye afsendere under Kontakter > Afsendere.
For at oprette en ny afsender, skal du klikke på “Opret afsender”. På den følgende side kan du indtaste afsenderadresse og afsendernavn.
Afsenderadressen er oprettet, og vi sender nu en verificeringsemail til dig, som indeholder et link, du skal klikke på.
Når du klikker på linket, får du en bekræftelse på, at afsenderen er verificeret.
Valg af afsender
Nu kan du, når du opretter eller redigerer din liste, vælge en standardafsender blandt dine oprettede afsendere.
Når du sender ud, kan du vælge at beholde standardafsenderen, eller vælge en anden.
Bemærk: Ændrer du afsenderadressen på en afsender, skal du verificere den på ny.
Værd at huske om din afsender
Der er dog nogle ting du skal være opmærksom på, når du vælger afsender.
Tænk på ferie- og autosvar
Når du udsender dit nyhedsbrev, vil du ramme en masse indbakker, som har ferie- eller autosvar slået til. Disse svar sendes til din afsenderadresse, og har du en stor liste, kan mængden af svar blive stor.
Vær konsekvent
Visse af dine modtagere vil tilføje din afsenderadresse til deres adressebog, så billeder indlæses automatisk. Det mindsker også sandsynligheden for, at dit nyhedsbrev ender i deres spamfilter. Ændrer du din afsenderadresse, skal dine modtagere igen tilføje den til deres adressebog – derfor bør du være konsekvent med din afsenderadresse.
Brug ikke no-reply-adresse
Mange firmaer bruger no-reply@ditfirmanavn.dk eller anden ikke-eksisterende adresse som afsender på deres nyhedsbreve. Dermed får de ikke nogen ferie- eller autosvar, da de ender i et sort hul.
Det betyder dog også, at modtagerne af e-mailen ikke kan svare på den, hvilket betyder, at afsender ikke kan få feedback på et nyhedsbrev, og modtagere ikke kan framelde sig ved at sende en e-mail. Desuden sender det et kedeligt signal til modtageren – afsender må gerne skrive, men modtager må ikke skrive tilbage.
Vores anbefaling
Opret en e-mailadresse dedikeret til nyhedsbreve, f.eks. nyhedsbrev@ditfirmanavn.dk, og brug denne adresse som afsender. Lad e-mails til adressen ende i en separat mappe i e-mail-programmet, og gennemgå indholdet af mappen et par gange ugentligt. Frameld de modtagere, der ønsker at frameldes, svar på e-mails, der kræver svar, og slet ferie- og autosvar.