I denne vejledning vil jeg gennemgå hvordan du med Facebook Lead Ads og Zapier kan få nye modtagere til dine lister.
Facebook Lead Ads gør det muligt at annoncere for dit nyhedsbrev, et webinar, og meget andet, i en annonce, som gør tilmelding nem. Zapier lader dig koble Facebook Lead Ads og Ubivox sammen, så dine nye modtagere overføres automatisk.
I Ubivox har vi brugt Facebook Lead Ads til at få deltagere til et online, gratis webinar, hvor vi kunne præsentere vores produkt, give gode tips, og måske få leads til potentielle Ubivox-kunder. Zapier automatiserede processen med opsamling af deltagere, information via forløb, og meget andet.
Denne vejledning kræver en annoncekonto på Facebook, en betalt Zapier-konto, samt en Ubivox-konto.
Bemærk: Ubivox er stadig i beta hos Zapier, så du skal bruge et invitationslink for at kunne finde Ubivox i Zapier. Tag fat i supporten for at få linket.
Opret din annonce
På Facebook skal du først oprette din annonce, du vil bruge til at opsamle modtagere. Den skal oprettes som Lead Generation. Dette screenshot er fra Facebook Business Manager, og ser måske lidt anderledes ud for dig. Uanset hvad bør du have samme muligheder.
I næste skridt skal du sætte din annonce op, vælge billede, indtaste annoncebudskab m.v. Når det er gjort, skal du opsætte din formular til opsamling af leads. Det kan f.eks. gøres sådan:
Indtast et navn til formularen, og tilføj evt. et Context card.
Tilføj de felter, du vil have modtageren til at udfylde – navn, email osv. hentes fra deres profil, og præudfyldes i felterne.
Færdiggør formen, når du er tilfreds med opsætningen.
Færdiggør din annonce, så du er klar til at tage imod nye modtagere.
Sæt Zapier op
Med annoncen på plads kan du gå til Zapier, og oprette en konto, eller logge ind, hvis du allerede har en konto.
At modtage data fra Facebook Lead Ads kræver en betalt Zapier-konto, så har du ikke allerede en sådan, skal du opgradere – jeg har valgt en Basic Plan, som i skrivende stund koster 15$ per måned.
Klik på “Make a Zap!”, og vælg Facebook Lead Ads som din trigger app.
Vælg “New Lead” som din trigger. Det betyder, at dette Zap kører, når et nyt lead kommer ind via din Facebook Leads Ad.
Forbind din Facebook-konto til Zapier, og vælg den.
Vælg nu din side, og din Form, som du netop oprettede til din annonce.
Du kan nu forbinde og teste din trigger i din Zap. Du bør få besked om, at testen gik som den skulle.
Nu skal du vælge din trigger app, og her vælger du Ubivox og “Create Subscription”.
Knyt dernæst din Ubivox-konto til Zapier.
Vælg din liste i Ubivox, og knyt emailadresse til det rette Facebook-felt. Du kan vælge om du vil sende en optinmail, men eftersom Facebook-data er valideret, er optinmailen ikke påkrævet i dette tilfælde.
Har du oprettet andre datafelter i din formular, kan du føre dem over i de tilhørende datafelter i Ubivox.
Du kan nu køre en test, og verificere, at forbindelsen til Ubivox fungerer korrekt.
Når forbindelsen er testet og verificeret, er du klar til at modtage data fra formularer på Facebook. Modtagere overføres automatisk til Ubivox senest 15 minutter efter formularen udfyldes, og du kan f.eks. bruge Forløb til at sende en automatisk velkomstmail umiddelbart efter tilmelding.