Ubivox giver dig mulighed for at opdatere en gruppe modtagere, så du kan adskille dem fra resten af din liste ved hjælp af segmenteringsfunktionen. Det kan for eksempel bruges, hvis du gerne vil skrive til alle modtagere, der har klikket på et specifikt link i Ubivox, eller til alle kunder, der har købt en specifik vare i din webshop.
Opret et datafelt
For at kunne lave et segment med dine modtagere, skal du først have et datafelt, du kan kende dem på. Gå til ‘Modtagere’ → ‘Modtagerdatafelter’, og opret et nyt datafelt ved at klikke på ‘Opret nyt datafelt’.
I mit eksempel vil jeg gerne kontakte alle, der har købt vores Litmus-addon, så jeg opretter datafeltet “Bought Litmus”.
Når datafeltet er oprettet, er Ubivox klar til at håndtere modtagerne.
Excel gør det nemt
Før du starter på processen, skal du have dine modtagere (eller kunder) samlet i en fil, du kan åbne i Excel, for eksempel i CSV-format.
Åbn din fil i Excel, og tilføj en kolonne; giv den samme titel som det datafelt, du netop har oprettet.
Gem filen i Excelformat, så den er klar til at importere i Ubivox.
Importer filen i Ubivox
Gå til Ubivox’ importfunktion, som du finder under ‘Modtagere’ → ‘Importering’, og upload din importfil. Marker, at du gerne vil opdatere modtagernes data; Ubivox bør automatisk matche din købskolonne til dit nyligt oprettede datafelt.
Segmenter dine modtagere
Når importen er færdig, kan du nu gøre klar til at sende dit nyhedsbrev, som du vil sende til dit nye segment af modtagere. I udsendelsesprocessen kan du, under tredje faneblad, vælge dit segment ved hjælp af dit nyligt oprettede datafelt.
Nyhedsbrevet bliver i ovenstående eksempel kun sendt til de modtagere, der har købt vores Litmus-addon.