Velkommen til Ubivox. Efter oprettelse er din konto klar til brug, men der er lige nogle indledende skridt du skal tage før du kan udsende dit første nyhedsbrev. Vi har, i følgende, skrevet de vigtigste punkter du skal følge for at komme bedst i gang med vores system.
Lav dit første nyhedsbrev
Nedenunder er en lille guide til hvordan du, skridt for skridt, laver dit første nyhedsbrev.
Start med at logge ind på din konto i systemet. Når først du er logget ind i systemet går du op i menuen øverst til venstre og vælger ‘Ny’ og vælger ‘Nyhedsbrev’. Du bliver nu præsenteret for 3 af vores skabeloner:
- Designet standardskabelon – I denne skabelon er layoutet designet af os. Du har let mulighed for at vælge farvetema og design detaljer der passer til dit behov.
- Standardskabelon – Denne skabelon er også designet men her arbejder du mere fra bunden af i form af layout og farvedesign.
- HTML-Skabelon – Dette er en rå skabelon som lader dig håndtere alt fra bunden i form af HTML kodning.
Ud af de tre overstående skabeloner vælger du den du synes passer bedst til dit behov. Du kan nu give dit nyhedsbrevet en passende titel, og så vælge den liste du skal sende til. Vi har lavet din første liste som du kan sætte som modtager til at starte med. Vi uddyber hvordan du kan importere modtagere til din liste længere nede i denne guide. Du er nu klar til at redigere og indsætte tekster og billeder efter dine behov.
Når først du er kommet i gang med at redigere og sætte tekst og billede ind i dit nyhedsbrev, så anbefaler vi at du sender prøveforsendelser til dig selv. På den måde sikrer du dig at designet og indholdet er som det skal være. Du kan sende prøveforsendelser ved at gå ind på dit nyhedsbrev og nederst i det højre hjørne vælge ‘send prøve e-mail’. Ydermere kan du også sende disse prøve e-mails til andre. Dette kan være relevant hvis dit nyhedsbrev skal godkendes, eller læses igennem af andre inden det udsendes. Se links nedenfor for mere information om systemet m.m.
Importer modtagere
Nu hvor du har gjort dit nyhedsbrev klar til udsendelse er det tid til at få dine kommende modtagere ind i systemet. Dette gør du ved at redigere den liste vi på forhånd har lavet, eller ved at lave en ny liste i systemet. Du kan importere modtagere via Excel, eller du kan taste dem direkte ind i systemet. Hvis du, eksempelvis, har en masse modtagere på din e-mail adresse som du gerne vil sende til, kan du med få klik eksportere dem fra Hotmail, Gmail m.f. til et Excel dokument.
Når du har dine modtagere i et Excel dokument kan du let omstrukturere dem inden du importerer til Ubivox. Samtidig kan du i systemet oprette datafelter hvor du kan inddele dine kontakter efter de oplysninger du har om dem, og af de oplysninger prioritere hvilken rækkefølge dine modtagere vises i.
Eksempelvis
- Navn
- Efternavn
- Køn m.m.
Læs mere om:
- Strukturer data i Excel inden import
- Valgmuligheder ved import
- Import af E-mail adresser til Ubivox
- Opret datafelter og prioriter rækkefølgen af modtagere
Opsætning af tilmeldingsformular på din hjemmeside.
Nu hvor du har konverteret dine nuværende kontakter ind i Ubivox, så anbefaler vi at du integrerer dine tilmeldingsformularer med Ubivox. Dette sikrer nemlig at fremtidige modtagere kommer direkte ind i systemet og dermed skal du ikke bruge tid på det. Samtidig vil en tilmeldingsformular på din hjemmeside sørge for at du får flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev hvilket giver dig øget eksponering og rækkevidde.
Der er 2 måder du kan opstille tilmeldingsformularen på din hjemmeside:
Link til Ubivox formular
Med denne metode linkes der til en af Ubivox standardsider. Dvs. At du indsætter et billede med teksten ”Tilmeld dig til nyhedsbrevet” og linker til os. Når vedkommende klikker vil de så komme over til en standard tilmeldingsformular i Ubivox systemet.
HTML kode på sitet
Med denne metode får man en direkte HTML kode som der indsættes på hjemmesiden. Via denne metode kan modtagere tilmelde sig direkte på hjemmesiden og derfor sendes de ikke videre.
Når modtageren har tilmeldt sig vil de efterfølgende blive sendt over til en såkaldt ‘landing page’. Du kan læse mere om opsætning og andre relevante guides nedenunder
- Tilmeldingsformular på hjemmeside + Landingpages
- Introduktion til integration af Ubivox
- Google analytics integration
Opsæt dit Sender ID
Opsætningen af Sender ID er en vigtig funktion fordi den sikrer dig at dit nyhedsbrev ikke risikerer at blive opfattet som junk eller spam mail af, eksempelvis, Hotmail, TDC eller Yahoo.
SPF er, kort fortalt, en teknisk funktion der sikrer at Ubivox er godkendt til at sende e-mails på vegne af dit domæne. Dvs. at du igennem SPF opsætningen giver Ubivox/systemet lov til at sende e-mails på vegne af dit domæne, i.e. et såkaldt Sender ID.
Selvom overstående kan være meget teknisk, så kan du opsætte dit Sender ID meget simpelt.
Send følgende information i en e-mail, eller lignende, til dine domæne udbyder. (Hvis du selv har adgang til din DNS indstillinger skal du følge linket ”Teknisk vejledning til SPF formatet nedenunder).
Hej (NAVN)
Jeg ønsker at inkludere Ubivox i min SPF opsætning.
“v=spf1 include:spf.ubivox.com –all”
Med venlig hilsen
Du har nu opsat SPF og Sender ID og dermed har du mindsket risikoen for at dit nyhedsbrev bliver opfattet som spam eller junk e-mail af e-mail servers. Læs mere om SPF og se en længere vejledning nedenunder.
Send dit nyhedsbrev og følg med i statistikken for det
Efter du har været igennem de overstående skridt er du nu klar til at afsende dit nyhedsbrev. Ved at gå ud på ‘Dashboardet’ igen vil du til højre se en liste over din(e) kladder. Her vælger du så nyhedsbrevet du arbejdede på tidligere. Hvis der er yderligere ting der skal tjekkes, inden du skal afsende nyhedsbrevet, kan du gøre det ved at vælge ‘redigering’ ellers vælger du blot ‘afsend’. Du bliver nu præsenteret for 5 trin du lige skal gennemgå inden nyhedsbrevet er klar til endelig afsendelse.
Når du har sendt dit nyhedsbrev, så er det interessant at kunne følge op på hvad folk læser og klikker på når de åbner dit nyhedsbrev. Igennem statistik funktion kan du se hvordan dine modtagere reagere på dit nyhedsbrev. Dette er vigtig information for dig, da du fremadrettet kan bruge denne data til at udarbejde fremtidige nyhedsbreve efter hvordan dine modtagere agerer i form af hvad der, så at sige, fanger deres interesse eller opfylder deres behov. Læs mere om statistik og forsendelse nedenunder.
- Sådan læser du statistikken for dit nyhedsbrev
- Planlæg afsendelse af dit nyhedsbrev
- Send dit nyhedsbrev til nye modtagere på en liste
Andre gode råd og vejledninger
Igennem denne guide er du blevet præsenteret for de væsentligste features der gør dig i stand til at sende nyhedsbreve og opnå resultater. Men vores system rummer mange flere aspekter, og vi tilbyder dig mange flere muligheder for at optimere dit nyhedsbrev og for, derigennem, at opnå større rækkevide og udbytte. Se flere relevante link til guides nedenfor. Derudover har vi et hjælpesite med over 100 guider og flere hjælpevideoer der præsenterer funktionerne i systemet.
De bedste hilsner,
Team Ubivox
Kontakt os
Er der ting du har brug for support til kan du altid kontakte os på: support@ubivox.com eller live-chat for hurtigt svar.